Aktuell information gällande coronaviruset

Uppdaterat - 26 mars 2020

Inom Club Med är hälsan bland våra gäster (G.M) och vår personal (G.O samt G.E) högsta prioritet. Med anledning av den ökade spridningen av den nya sjukdomen covid-19 har våra team som jobbar på våra resorter i Asien vidtagit extra försiktighetsåtgärder vad gäller hygien och säkerhet vilka ligger i linje med rekommendationerna från Världshälsoorganisationen (WHO). Än så länge finns inga rapporterade fall av covid-19 på någon av Club Meds resorter, men våra team förblir försiktiga och fortsätter att följa särskilda hygienåtgärder.

På grund av den ständigt föränderliga situationen har många länder börjat införa begränsningar för resenärer som anländer från Kinas fastland eller Italien och/eller som har tillbringat tid på Kinas fastland och i Italien de senaste 14 dagarna (antalet dagar kan variera från land till land). Om du har bokat en resa till någon av våra resorter i Kina eller Italien eller nyligen tillbringat tid i Kina eller Italien, vänligen läs på om respektive lands begränsningar för resenärer för att undvika att nekas inträde i landet.

Club Med fortsätter att vara på sin vakt för att säkerställa att våra gästers välmående och hälsa prioriteras. Vi förstår att resor under den här perioden kan bidra till extra nervositet och stress, och vi vill att du ska känna dig säker på att vi gör vårt yttersta för att se till att er semester är bekymmersfri.

Om du är gäst vid Club Med och har några ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på reservations.uk@clubmed.com

För mer information om coronaviruset och covid-19 hänvisar vi till Folkhälsomyndigheten.

7 försiktighetsåtgärder som Club Med har vidtagit

Ditt välmående är av yttersta vikt och vi vill försäkra dig om att du alltid är i trygga händer tillsammans med Club Med. Här nedan följer några av de försiktighetsåtgärder som vi vidtagit på samliga av våra resorter i Asien för att säkerställa våra gäster och vår personals säkerhet och hälsa.

1 – Feberkontroller

Vi tillämpar dagliga feberkontroller av alla gäster, av besökare och nya gäster när de anländer och två gånger om dagen inför måltider. Varje morgon när barn som är inskrivna på någon av våra barnklubbar kommer till sin klubb tar vi tempen på dem. Feberkontroller av personalen sker också minst två gånger om dagen liksom av leverantörer som även behöver följa våra hygienregler. Vi kommer att hjälpa gäster, besökare och personal som inte mår bra och som har feber, influensa eller någon slags andningsproblem och säkerställa att de omedelbart kan träffa en doktor.

2 – Obligatoriska rese- och hälsodeklarationer

Alla gäster och all personal måste uppge sitt hemland samt sin senaste resehistorik. Fall som anses vara i riskzonen kommer att hänvisas till aktuella myndigheter.

3 – Vidareutbildning av personal

Alla i vår personalstab har fått utbildning i rengöringsåtgärder för besöksnäringen liksom bortskaffande av bioavfall enligt Världshälsoorganisationens riktlinjer. Alla som arbetar inom resorternas hushållning, i köken och på barnklubbarna bär ansiktsmask. Runtom på resorterna finns bakteriedödande handdesinfektion till hands för gäster och personal att använda.

4 – Hygien- och rengöringsprocedurer

Våra rum, allmänna områden, huvudentréer, mattor, lobbyområden, hissar, dörrhandtag, bardiskar, bord och räcken rengörs och desinficeras flera gånger om dagen. Sådant som ofta nuddas – hissknappar, allmänna handtag, sportmaterial och mattor – desinficeras varje timme. Gästers rum rengörs extra noga efter varje utcheckning.

5 – Säkra måltider

Vi har vidtagit åtgärder för att säkerställa att våra kulinariska team fullföljer hygienisk hantering av alla livsmedel. All personal som hanterar råvaror och drycker bär ansiktsmask och alla bestick och matredskap rengörs på hög värme innan de desinficeras. Alla matredskap som används för att servera mat byts var trettionde minut. Resortens områden där gäster intar mat och dryck rengörs också upprepade gånger om dagen. Barnstolar desinficeras varje gång någon använt dem och sveps in i skyddshölje efter varje desinficering. Som en extra säkerhetsåtgärd har vi tillfälligt ersatt självbetjäning med tallriksservering på samtliga resorter.

6 – Beredskapsplan och samordning med lokala myndigheter

Vi vidhåller nära kontakt med lokala myndigheter för att försäkra oss om att vi är helt uppdaterade om situationen och hur den utvecklas. Vidare, om ett misstänkt fall av covid-19 skulle upptäckas, finns en beredskapsplan. Vi har ett desinficeringprotokoll, ett lager med ansiktsmasker och bakteriedödande handesinfektion samt en hygien- och säkerhetsavdelning som koordinera och bidrar till företagets övergripande hygien och säkerhet.
Vi följer dagligen utvecklingen i Asien och Stillahavsområdet, och har kontaktuppgifter:
i) För nödutrymning av gäster och personal;
ii) Till ett särskilt sjukhus som kan ta hand om alla misstänkta fall;
iii) Till ett labratorium som följer utvecklingen av covid-19;
iv) Till lokala myndigheter för att säkerställa att vi vidtar korrekta åtgärder om en nödsituation skulle uppstå.

7 – Personalkontroll och karantän

Vår personal från Sydkorea, Kina och Japan som nyligen besökt sina hemländer kommer att sitta i karantän under 14 dagar innan de får lov att återuppta sina arbetstuppgifter. Personalen på våra resorter i Japan är för närvarande inte tillåtna att lämna resorten under sina lediga dagar.

7 – Plattformar för att sprida information

Inom Club Med gör vi alltid vårt yttersta för att du ska få en fantastisk semesterupplevelse när du reser med oss. På samma gång har vi ansvar att framhäva försiktighetsåtgärder och förfaranden som ökar den allmänna säkerheten. Runtom på våra resorter finns affischer och anslag som påminner både gäster och personal om vikten av god personlig hygien. Gäster uppmuntras även att följa resortens sociala medier-kanaler så som Facebook, att regelbundet kolla vår hemsida och Club Meds app för de senaste uppdateringarna liksom hålla sig à jour med resortinformationen som visas på tvn i ditt rum.

Dina val rörande cookies på denna webbplats

Club Med använder cookies för att förbättra din upplevelse, sammanställa statistik och visa anpassade erbjudanden. Genom att fortsätta godkänner du lagring av cookies.