Uppdaterat 10 januari 2021
På den officiella webbplatsen för Sveriges ambassader och konsulat Sweden Abroad och i appen UD Resklar finns ambassadernas samlade reseinformation. För information om specifika bestämmelser så som in- och utresebestämmelser eller lokala regler och lagar i samband med covid-19 hänvisar vi till landets egna myndigheter, exempelvis deras ambassad i Stockholm.
Är du svensk medborgare har du alltid rätt att återvända till ditt hemland.
För övriga i sällskapet som eventuellt saknar medborgarskap: regeringen beslutade den 17 mars 2020 att tillfälligt förbjuda icke nödvändiga resor till Sverige från andra länder än EU-länder, Storbritannien, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz. Inreseförbudet infördes efter uppmaning av Europeiska rådet och kommissionen i syfte att mildra effekterna av coronavirusets spridning och minska utbrottet av covid-19. Förbudet gäller från den 19 mars och är för närvarande förlängt till och med den 22 december 2020.
De flesta av Club Meds resor går just nu av stapeln som vanligt men de är kontinuerligt bedömda i relation till det aktuella läget. Skulle det vara så att din semester ställs in kommer vi att informera dig skriftligen.
Om din semester har ställts in på grund av covid-19 kommer du att få en värdecheck (så-kallad RCN, Refund Credit Note).
Club Meds värdecheckar är giltiga fram till 31 januari 2021.
En värdecheck kan användas för att boka om din semester på ett framtida datum, eller för att få en återbetalning av dina pengar under värdecheckens giltighetsperiod.
• Om vi ställer in din resa på grund av covid-19 kommer du att erhålla en värdecheck 7 dagar före avresan på hela det belopp som du betalat. Du har rätt att få en värdecheck 7 dagar före avresa:
○ Om UD avråder från resor till landet ni ska åka till;
○ Om du bor i ett område som ingår i en lokal eller nationell nedstängning (lockdown);
○ Om du har testat positivt för covid-19;
○ om Club Med har tvingats stänga resorten ni ska resa till.
• Om du ställer in din resa på grund av covid-19 kommer du att erhålla en värdecheck, förutsatt att avbokningen var nödvändig i linje med UD:s avrådan.
• Om du beslutar dig för att ställa in din resa på grund av en annan anledning eller i relation till något som inte tydligt går att härleda till UD:s riktlinjer vad gäller reseavrådan (som till exempel privata skäl), appliceras Club Meds vanliga allmänna villkor inklusive våra vanliga avbokningsregler.
Vi arbetar för fullt med att se till att kunder får sina värdecheckar så fort som möjligt så att era pengar är skyddade. Majoriteten av våra kunder har mottagit sina värdecheckar, men på grund av det stora antalet kunder som är berörda tar det oss tyvärr längre tid än vanligt att behandla alla ansökningar. Vi ber om ursäkt för detta och tackar för er förståelse och ert tålamod.
Så fort alla värdecheckar är utfärdade fokuserar vi på ombokningar och återbetalningar. Än en gång tackar vi för ert tålamod och er förståelse för de speciella omständigheter som råder just nu.
Om du vill boka om din resa till ett senare datum eller på annat sätt korrigera den, vänligen notera att alla ändringar som måste göras på grund av covid-19 är kostnadsfria.
Vi behandlar önskemål på återbetalningar i kronologisk ordning. Detta tar tyvärr längre tid än vanligt på grund av det höga antal gäster som är påverkade av coronakrisen. Vi ber om ursäkt för att vi inte kan ge enskilda kunder företräde framför andra.
Alla kunder som har en avresa fram till 30 april 2021 har rätt att kostnadsfritt justera sin existerande bokning (utan någon ombokningsavgift).
Om du vill använda din värdecheck för att boka en annan semester kan du boka om resan till nya datum eller för att betala för en helt ny resa. Valet är ditt!
Du kan boka om till ett nytt avresesdatum, inklusive ombokning av flyg med samma flygbolag som i originalbokningen, fram till 12 månader från det ursprungliga avresedatumet.
Vänligen notera att nya flygbiljetter ska bokas med samma flygbolag som i den ursprungliga bokningen. Om du behöver boka flygbiljetter med ett annat flygbolag kan det tillkomma ytterligare kostnader.
Vänligen notera att för resor som ej innehåller transport rör det så-kallade ursprungliga avresedatumet det datum ni skulle ha anlänt på Club Meds resort (incheckningsdatum) och inte det utresedatum som står på flygbiljetten vilket kan vara ett annat.
Det är viktigare än någonsin att erbjuda flexibilitet och säkerhet till alla våra kunder. Därför har alla som ska fram till 30 april 2021 rätt till fri ombokning: det kostar ingenting att boka om din vistelse till nya datum upp till 12 månader efter det ursprungliga incheckningsdatumet. Vi erbjuder fri ombokning på alla bokningar gjorda fram till och under 30 april 2021. Om den nya resan du bokat om till är en dyrare resa måste prisskillnaden betalas, om den nya resan däremot är billigare utbetalas mellanskillnaden i form av kredit som ni kan använda för att betala för en annan drömsemester med Club Med.
För att göra en kostnadsfri ombokning ber vi dig kontakta vår kundtjänst genom att ringa 08 453 670 670. Vänligen notera att den nya semestern ni vill boka kan vara dyrare och att ni i så fall måste betala mellanskillnaden. Men vi har många fina erbjudanden för att underlätta! Vänligen notera att ombokningarna görs i kronologisk ordning och att det därför kan ta tid innan vi kommer till just din bokning. Tack för ditt tålamod och din förståelse.
Vi har full förståelse för att de speciella omständigheter som råder nu är svåra och stressande för många, och att du kanske är orolig över hur säker din värdecheck är.
Du kan känna dig säker på att din värdecheck inte påverkar dina lagstadgade rättigheter. Tvärtom bevisar värdechecken att du har rätt att antingen få en återbetalning eller att du har rätt att göra en ombokning av din resa, det valet är upp till dig. Under tiden är pengarna som du betalade för din ursprungliga resa skyddade under värdecheckens giltighetstid på samma sätt som din resa var det.
Om du vill få ytterligare hjälp med att boka om en resa ber vi dig kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 08 453 670 670.
Alla Club Meds hygien- och hälsorutiner bygger på rådgivningen vi får från en internationell vetenskaplig kommitte bestående av ett specialistteam med doktorer och professorer. Club Meds hygien- och hälsorutiner är fokuserade runt följande områden:
A. Mer utrymme
• Vi har sänkt beläggningen på våra resorter till 2/3 av kapaciteten för att säkerställa att gäster får gott om eget utrymme och lätt kan hålla avstånd. Det finns golvmarkeringar runtom på resorten – i reception, restauranger, mottagningsrum på barnklubbar och där människor samlas för att utöva sporter) för att göra det lätt att hålla avstånd.
• Alla transporter erbjuds med begränsat antal platser så att det inte blir fullt i fordonen.
• I våra restauranger har vi utökat antalet sittplatser utomhus för att se till att det är minst en meter mellan stolsryggar och bord. Öppettiderna har utökats, vi erbjuder bordsservering och mat upplagd på tallrikar snarare än buffet.
B. Förbättrad och utökad städning av:
• Sådant som många rör vid likt dörrhandtag, diskar, lampknappar, hissknappar och dylikt.
• Sportutrustning efter varje gång den använts.
• Restauranger och barer.
• Spa (de avdelningar där det inte går att säkerställa hygien- och säkerhetsrutiner håller vi stängda, t.ex. relaxrum och hamam).
• Barnklubbar.
• Efter varje utcheckning desinficeras alla rum noggrant. Sängkläder och handdukar tvättas i minst 70 graders värme. Under den dagliga städningen kommer föremål som många rör vid (t.ex. fjärrkontroller och lampknappar) att desinficeras noggrant, rummen kommer att vädras ut och luftfiltren rengöras.
• Handsprit finns tillgängligt överallt på resorten så att både gäster och personal alltid kan använda det.
C. Utökade hygien- och hälsoåtgärder
• Vår personal utbildas kontinuerligt i samtliga hygien- och säkerhetsåtgärder samt de olika rengöringsrutinerna som gäller på resorten.
• Vår personal följer givetvis olika länders restriktioner och lokala myndigheters krav. De bär munskydd i de miljöer där det är obligatoriskt.
• De delar av vår personal som jobbar i mer nära kontakt med andra människor kommer regelbundet att få sin kroppstemperatur mätt med en så-kallad ”no touch”-termometer, som mäter temperaturen genom att linsen riktas mot pannan. Det kan hända att gäster får sin kroppstemperatur mätt på samma vis; på grund av olika länders lokala myndigheters krav är det på sina håll obligatoriskt.
• En doktor och/eller sjuksköterska finns på plats på alla våra resorter sju dagar i veckan.
• En hälsoplan och särskilda rutiner har skapats för hur vi går till väga om det visar sig finnas fall av covid-19 på någon av våra resorter.
Länder har infört egna riktlinjer som fokuserar på hälsa och hygien. Därför kan det vara krav på munskydd och social distansering på allmänna platser, under transporter och vid sevärdheter i det land du besöker. Ett bra sätt att hålla dig uppdaterad om vad som gäller på just ditt resmål, är att vända dig till EU:s sida https://reopen.europa.eu/sv
Vi rekommenderar alla våra gäster att ta med sig munskydd. Vi säljer kirurgiska munskydd i Club Med Boutique liksom återanvändbara munskydd och särskilda munskydd med huva som är framtagna just för skid- och snowboardåkning.
Vår personal som är i nära kontakt med gäster bär munskydd när de städar, arbetar i receptionen, jobbar i spat, i butiken liksom på barnklubbarna. Vi ber alla våra gäster att respektera alla förebyggande åtgärder som vidtagits, inte minst inomhus. Vi tillhandahåller handsprit, desinfektionsservetter och tvål runtom på resorten.
Alla allmänna utrymmen, med extra fokus på sådant som många rör vid (t.ex. dörrhandtag, diskar, lamp- och hissknappar) rengörs regelbundet i enlighet med lokala myndigheters föreskrifter. Efter varje utcheckning desinficeras alla rum noggrant. Sängkläder och handdukar tvättas i minst 70 graders värme. Under den dagliga städningen desinficeras föremål som många rör vid (t.ex. fjärrkontroller och lampknappar) noggrant. Rummen vädras ut och luftfiltren rengörs.
Vi jobbar kontinuerligt med att säkerställa regelbunden städning och djuprengöring av samtliga utrymmen som våra gäster besöker. En extern, meriterad städfirma kallas in vid behov.
Inför att en resort ska öppnas för säsongen har vi ett nära samarbete med Cristal International Standards, ett världsledande företag inom riskhanteringstjänster och -system samt kvalitets- och standardbesiktningar. Club Med har använt deras E-Cristal Solution i över åtta år för att kvalitetsäkra de hygien- och säkerhetsrutiner som skyddar gäster och personal på våra resorter. Under säsongen genomförs oberoende granskningar av samtliga Club Meds resorter varannan månad. Cristal International Standards beviljar ett särskild covid-19-certifikat om Club Med klarar en rad strikta och exakt definierade normer vad gäller städning, desinficering, social distansering och hur resorten anpassat diverse tjänster för att vara covid-19-säkra.
Inomhuspoolerna kommer att vara öppna under vintern (så länge lokala regler och föreskrifter tillåter det).
För att er hälsa och trygghet ska kunna säkerställas har vi anpassat dem på följande vis:
• Omklädningsrummen är covid-19-anpassade.
• Ett enkelriktat system har införts så att behovet att passera varandra på nära håll minskar.
• Antalet som kan bada på samma gång är begränsat beroende på poolens storlek (1 person per 4 kvm). Vi undersöker just nu möjligheten att kunna boka pooltid i förväg via ett digitalt bokningssystem.
• Det är för närvarande inte tillåtet med gruppaktiviteter och uppblåsbara badmadrasser.
• Det är obligatoriskt för alla att duscha innan poolbad.
De här föreskrifterna kan naturligtvis komma att ändras under säsongens gång beroende på hur situationen utvecklas och hur de lokala reglerna ser ut.
En doktor och/eller sjuksköterska finns på plats på alla våra resorter sju dagar i veckan.
Vi har anpassat våra transporter så att alla kan hålla rätt avstånd. Alla fordon djuprengörs och desinficeras. Vi förser alla passagerare med munskydd och handsprit innan ni går ombord.
Dessvärre kan vi inte erbjuda privat transport. Vill ni åka utan andra gäster hjälper vi gärna till att boka privat taxi (mot extra kostnad).
Vår tjänst Enkel Ankomst (Easy Arrival) gör det enkelt för er att förbereda er ankomst till resorten. Via den kan ni göra allt från att skriva in barnen i barnklubbarna till att boka er skidutrustning. Det innebär att allting finns klart och redo när ni kommer fram.
Den här vintern har vi utvecklat tjänsten för att göra er semester ännu säkrare:
• Ni kan nu skriva upp er fram till två dagar före ankomst.
• Formuläret som gäller barnen har uppdaterats och förenklats.
Det är obligatoriskt att ha på sig munskydd:
• På bussar och väntplatser.
• I köer (t.ex. när du ska hämta ut din utrustning eller väntar på en skidlift).
• I skidliftarna.
• I skidbutiken.
Vi tillämpar alla de åtgärder som finns rekommenderade för skidresorten, t.ex. att ha på sig munskydd i skidliftarna. Du behöver däremot inte ha på dig munskydd under tiden du åker skidor. Den utrustning som krävs för att åka skidor innebär också lite av ett extra skydd: handskar, skidglasögon, hjälm o.s.v.
Olika grupper samlas vid olika tidpunkt. På så sätt är det automatiskt färre människor i skidrummet vid varje givet tillfälle och det blir lättare för alla att hålla rätt avstånd.
Skidlektionerna fortgår som vanligt. Den enda skillnaden är att både skidlärare och deltagare över 11 år måste bära munskydd vid lektionernas början och slut.
Allt material och all utrustning kommer att desinficeras före användning.
Det privata skidskåp och den skidutrustning ni tilldelas, är er och ingen annans under hela resan. Mellan varje vistelse genomförs noggrann desinficering av lås och skåp så att allt alltid är djuprengört i förväg.
Vi rekommenderar att ni använder er av tjänsten Enkel Ankomst (Easy Arrival) när ni bokar er skidresa; via den kan ni boka er skidutrustning i förväg så att den står redo i just ert skidskåp när ni anländer.
Vi har infört utökad städning och desinficering, breddat utbudet av maträtter som serveras upplagt på tallrik (i stället för buffé) och vidgat utrymmet mellan bord och stolar så att det överenstämmer med lokala föreskrifter.
Alla måltider (frukost, lunch och middag) serveras under längre tid så att det är mindre risk för trängsel; ni kommer till exempel att kunna äta middag redan från klockan 19:00. Frukost kommer även att serveras i våra gourmetlounger.
Vi har anpassat våra aktiviteter och erbjuder flera olika aktivitetscentra både på dagen och kvällen.
Det kommer att finnas livemusik, temakvällarna ”Winter We Love” och ”Dreamers Club” och after ski-event. En gång i veckan arrangeras en föreställning med våra G.O.
Vi erbjuder fortfarande barnomsorg både på dagen och kvällen. Det inkluderar möjligheten för barn att äta middag på Mini Club Med® samt få passning mellan 19-21.
I början av varje kväll erbjuds aktiviteter på resorten som riktar sig till barn och familjer. Aktiviteterna för barn är anpassade efter lokala regler och föreskrifter.
En gång i veckan arrangeras en föreställning framförd av barnen inskrivna på Mini Club Med®.
Det finns möjlighet att mäta sin kroppstemperatur och vi rekommenderar att det görs på våra skidresorter.
Vår personal som jobbar på vissa avdelningar får också sin kroppstemperatur mätt regelbundet med en så-kallad ”no touch”-termometer. Dessa utförs av kvalificerad personal.
Vi gör självklart allt vi kan för att förhindra att en sådan situation uppstår. Men för allas trygghet och säkerhet finns en genomarbetad hälsoplan och särskilda rutiner för hur vi går till väga om någon utvecklar covid-19-symtom på någon av våra resorter. Våra resorter håller nära kontakt med diverse lokala organisationer så som hälsovård, sjukhus, laboratorium och närmsta plats för isolering. Alla anställda och gäster som känner sig sjuka med symtom som feber, influensa, hosta eller andningssvårigheter måste omedelbart kontakta doktor för att diagnostiseras. Vi följer därefter de råd som doktorn/hälsovården ger och, om nödvändigt, isoleras personen i enlighet med våra rutiner. En extern, kvalificerad städfirma kallas in för att djuprengöra och desinficera resorten.
UPPTÄCK CLUB MED
Covid åtgärder - Res med självförtroende - All inclusive-resor
Club Med använder cookies för att förbättra din upplevelse, sammanställa statistik och visa anpassade erbjudanden. Genom att fortsätta godkänner du lagring av cookies.