Vi är specialister på dina drömmars resmål

och medvetna om deras ömtålighet

Så att vi kan bevara jordens exceptionella miljöer

Kärnan i Club Meds verksamhet har från början varit att ge gäster möjligheten att få uppleva naturliga och fantastiskt vackra landskap. Därför att skydd av biologisk mångfald en ofrånkomlig del av vårt dna.

Enastående naturarv

Varsam konstruktion på naturliga platser

I vår nyproduktion är det alltid en prioritet att i så stor utsträckning som möjligt integrera våra resorter i det naturliga landskapet, inte minst genom att använda oss av lokala byggnadstekniker. Bilden här ovan visar vår resort Cefalù på Sicilien. Den har till och med fått en särskild byggnadsutmärkelse av MIPIM, världens ledande event för fastighetsmarknaden.

Kraftig begränsning av anlagda hårda ytor

På våra resorter är det av högsta prioritet att bevara den naturliga vegetationen. Över hela världen väljer vi därför naturliga och mjuka landskap, och färre än 10 % av den totala ytan på våra resorter består av anlagd hård landskapsarkitektur.

Samarbete med lokala miljöorganisationer

Vi har etablerat samarbeten och partnerskap med lokala miljöorganisationer på, än så länge, drygt 20 resorter över hela världen. Ett exempel är La Palmyre Atlantique utmed franska Atlantkusten där vi samarbetar med Ligue pour la Protection des Oiseaux (LPO) som sysslar med miljöövervakning av fåglar.

Naturvård

Miljöcertifierade reseupplevelserMålet 2021: att 100 % av våra resorter är Green Globe-certifierade

Club Med arbetar aktivt och grundligt för hållbar turism, och våra insatser är certifierade av internationella organ och specialister.

§ Sedan 2019 är 100 % av vår nyproduktion och våra större renoveringprojekt BREEAM-certifierade, eller uppfyller de högt ställda krav motsvarande miljöcertifieringssystem bedömer nyproducerade byggnader och deras miljöprestanda inom.
§ 46 resorter har Green Globe-certifierats för sin hållbara förvaltning (87 %).
§ Drygt 20 resorter har fått utmärkelsen EcoLeader av TripAdvisor®.
§ Sedan 2017 är Club Meds utflykter ATR-certifierade.

Konkreta åtaganden för miljön

Hej då plast!2018 lanserade Club Med som grupp programmet Bye-Bye Plastics med syfte att fasa ut engångsplast i våra barer, restauranger och hotellrum.

  • Restoration: all single-use straws, cups, plastic plates and cutlery removed from all our Resorts around the world (excluding Brazil for cutlery).

  • In rooms: all shower gels, shampoo and body lotion in our bathrooms are dispensed in large containers that can be reused in all our Resorts* (*excluding the Exclusive Collection range and Brazilian Villages.)

By the end of 2020, all single-use plastic accessories will also be phased out, as is already the case in China.

  • From 2021, plastic water bottles will be gradually replaced by glass bottles, recycled plastic, or other solutions.

  • In the Alps, plastic water bottles are no longer been given out for treks. There are water fountains where guests can fill the bottles that were placed in their rooms on arrival. Reusable bottles are also available in our stores.

Reduction of food wasteWe have succeeded in reducing food waste per meal per person to just 101g thanks to more than 60 years of experience in hearty yet well researched buffets.

A remarkable performance for a group that is one of the lowest generators of avoidable waste.

Among our best practices:

  • Optimised stock management

  • Precision adjustment of quantities due to accurate planning for the number of guests and knowledge of what each nationality prefers

  • Buffets equipped for cooking and final preparation on demand

  • Portions of just the right size or served at the buffet by a cook

  • Sensible restocking of buffets

  • Recipes that enable some of the food that wasn’t eaten from buffets to be re-used

  • Raising awareness with our customers

  • Automated scrap weighing for menu optimisation with Winnow technology

Promotion of animal welfareWith help from specialists, Club Med has been committed for several years to developing its best practices, in accordance with its values.

• Sedan slutet av 2019 håller vi på att fasa ut sugrör, koppar, bägare, engångstallrikar, bestick och brickor på våra resorter.
• På våra hotellrum (med undantag för Exclusive Collection och våra resorter i Brasilien) ersätter vi successivt schampo, duschgel och bodylotion i engångsförpackningar med större behållare som kan fyllas på allt eftersom.
• Sedan 2021 håller vi på att fasa ut plastflaskor med vatten, de ersätts i stället med glasflaskor, återvunnen plast eller dylika lösningar.
• I Alperna har vi slutat dela ut plastflaskor med vatten på våra guidade vandringar. I stället finns det dricksvattenfontäner på resorten där gäster kan fylla på sina egna flaskor. Vi säljer även återanvändbara flaskor i våra butiker.

Aktiviteter med naturen – och hur vi skyddar den – i fokus

På 20 av våra resorter erbjuder vi aktiviteter med syfte att lyfta närmiljöns naturtillgångar

Läs mer om Club Meds hållbarhetsarbete

Happy to Care

Vårt arbete med hållbar turism

Lokal utveckling

För att ge tillbaka till lokalsamhället

En ansvarstagande arbetsgivare

Glad personal leder till glada gäster